Het samenstellen van de reis

Uiteraard zo ongeveer het belangrijkste van het avontuur: hoe zijn wij gekomen tot ons reisplan.

We zijn altijd gefascineerd geweest van Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië. Daarnaast zijn het redelijk westerse landen en daardoor eenvoudig om met kinderen te bereizen en er wordt Engels gesproken. Dat het deze drie landen moesten worden stond daarom al meteen vast.

Oriënteren

Toen dat allemaal duidelijk was, moesten we ons gaan concentreren op de mooiste plekjes die we tijdens de reis wilden aandoen. Dan wordt het pas echt ingewikkeld. We zijn in alle drie de landen nog nooit geweest en moeten dus puur uitgaan van ervaringen van anderen, internet etc. Na een aantal verwoede pogingen zijn we toch maar op zoek gegaan naar iemand die ons hierbij kon helpen. Na wat zoeken op internet kwamen we bij Fenna van Personal Touch Travel, en Travelessence uit. Fenna is een zelfstandige reisagent die onder de vlag van Personal Touch Travel opereert. We hebben specifiek Fenna benaderd omdat zij veel kennis en ervaring van alle drie de landen heeft.

Daarnaast zijn we naar een voorlichtingsbijeenkomst van Travelessence in Utrecht geweest. Travelessence richt zich specifiek op Australië en Nieuw-Zeeland. Zij hebben enorm veel lokale kennis en proberen een ervaring te creëren waarbij je echt onder locals bent en de mooiste, minder vaak bezochte, plekjes komt.

Voor ons werd hierdoor het e.e.a duidelijk: Fenna gaat ons helpen met de globale reis en Amerika, Travelessence met Nieuw-Zeeland en Australië.

Camper of huurauto

Toen bleek de lastigste keuze zich voor te doen. Voor Amerika was al snel duidelijk dat we ons in de basis met een camper zouden verplaatsen. De campers in Amerika zijn groot en het land is er uitstekend op ingericht. In eerste instantie wilde we ditzelfde doen in NZ en Australië. Echter, de campers in die landen zijn niet te vergelijken met die in Amerika. Ze zijn relatief klein en de landen zijn er (naar het schijnt) minder op ingericht. Daarnaast is Travelessence redelijk fel tegen het reizen per camper. Je kunt niet overal komen met een camper in NZ en je staat in de basis tussen andere toeristen. Contact met locals is dan zeer beperkt. Maarja, met drie kleine kinderen lijkt het reizen per camper een stuk comfortabeler en prettiger dan reizen per auto en geregeld in een andere accommodatie verblijven.

Als je op internet speurt komt het er op neer dat er fanatieke voor- en tegenstanders zijn. Via via hebben we gelukkig contact kunnen zoeken met gezinnen die een vergelijkbare reis ook gemaakt hebben met kleine kinderen, en konden we hun ervaringen uit eerste hand opdoen.

Hoewel dit erg verhelderend was, kwamen we in de keuze eigenlijk niet verder. Beide opties hadden duidelijke voor en nadelen. Los van die voor- en nadelen baarde de kleinere camper ons ook nog wel zorgen. Het is erg lastig om te voorspellen hoe onze kids het doen als we met z’n allen in 1 ruimte slapen.

Na veel wikken en wegen hebben we daarom besloten voor een combi te gaan. We gaan eerst het zuidereiland van Nieuw-Zeeland met een huurauto doen en laten Travelessence ons helpen om de route uit te stippelen en de accommodaties te bepalen. Daarna gaan we met een camper het noorder eiland doen. Daarnaast reserveren we voor Australië ook een camper. Maar mocht de kleinere camper in Nieuw-Zeeland onvoldoende bevallen, dan annuleren we die en gaat Travelessence direct aan de slag om de reis in Australië in te delen met een huurauto en accommodaties.

De route

De volgende kluif was de route. In eerste instantie leek het ons logisch om naar New-York te vliegen (korste vliegtijd en kleinste tijdverschil) van daaruit langs de oost-kust naar Florida te rijden. Daarna via het zuiden van Amerika door Texas richting Las-Vegas. Vervolgens daar de nationale parken bezoeken om tot slot in Los Angeles te eindigen. Hoewel het een mooi plan leek, betekende dit wel dat we ca 10.000km zouden moeten rijden in een kleine 90 dagen. Omdat we onderweg onderwijs moeten verzorgen, we niet iedere dag op de weg willen zitten en we niet te grote afstanden wilden afleggen, bleek dit toch geen goed idee te zijn.

Na veel opties tegen het licht gehouden te hebben, hebben we het plan daarom als volgt aangepast:

• We vliegen naar Toronto
  • Met een huurauto rijden we in 2 weken naar Boston en overnachten steeds een paar nachten op leuke kindvriendelijke accomodaties.
  • Vanuit Boston vliegen we naar Denver, waar we de camper ophalen.
  • Met de camper rijden we eerst naar het noorden, naar Yellowstone national park.
  • Daarna rijden we via Salt Lake City richting het zuiden.
  • In het zuidwesten bezoeken we de nationale parken en Las-Vegas, waarna we in Los-Angeles eindigen.

Deze route moet een rustiger reistempo opleveren, waarbij we toch heel veel mooie plekken bezoeken. Helaas is Amerika te groot om in 90 dagen helemaal gezien te hebben. We zullen daarom in de toekomst waarschijnlijk  nog wel een keer terug gaan 🙂

Omdat de vliegreis van Los-Angeles naar Nieuw-Zeeland erg lang is en het tijdverschil aanzienlijk is, hebben we (op aanraden) besloten om eerst naar Cook Islands te vliegen. Op Rarotonga verblijven we 1 week in een soort van resort. Daarna vliegen we via Auckland naar Christchurch op het zuidereiland. Daar staat een huurauto klaar en begint ons avontuur op het zuider eiland van Nieuw-Zeeland. Op dit moment zijn we samen met Hendrik-Jan van Travelessence bezig om de precieze route uit te stippen en de accomodaties te kiezen. Vooralsnog ziet het er veelbelovend uit!

Uiteindelijk komen we met de huurauto weer uit in Christchurch. Daar halen we vervolgens de camper op (Maui River Elite) en rijden we eerst via de Lewis Pass dwars over het zuidereiland van oost naar west. De pass moet erg mooi zijn! Na 1 a 2 weken zullen we het zuidereiland vaarwel zeggen en met de ferry van Pickton naar Wellington gaan. Daar begint onze rondreis over het noordereiland. Voor deze hele campertrip gaan we alleen de eerste campground reserveren. Daarna doen we alles op de bonnefooi. Het enige wat vast staat is dat we op 6 april 2019 in Auckland moeten zijn om naar Australië te vliegen.

We vliegen daarna van Auckland naar Adelaide. Daar gaan we met een huurauto de Great Ocean Road rijden naar Melbourne. Van Melbourne vliegen we helemaal naar Cairns in het noorden. Op dit moment is het plan om daar een camper op te halen en langs de oostkust af te zakken naar Sydney.

Van daaruit vliegen we naar Singapore waar we 3 dagen blijven, om uiteindelijk op 16 juli 2019 weer in Nederland aan te komen.

Blijf op de hoogte van nieuwe blogs: